Product kopen en garantie
Koopt u een product, dan heeft u volgens de wet recht op een goed en deugdelijk product. U mag dus de verwachting hebben dat een product gedurende een periode goed functioneert. Als u een product koopt, dan krijgt u van de verkoper of de producent van het product vaak een garantie. Dit heet de verkopersgarantie of fabrieksgarantie. De voorwaarden van een verkopersgarantie of fabrieksgarantie worden door een verkoper of producent zelf gekozen. Deze voorwaarden zijn terug te vinden in de algemene voorwaarden van een verkoper. Er zijn 2 soorten garantie. Naast de verkopersgarantie of fabrieksgarantie is er ook een wettelijke garantie waar u recht op heeft.
Hoe zit het met de wettelijke garantie?
Europese regels geven een wettelijke garantietermijn van 2 jaar aan. In de Nederlandse wet staat er geen garantietermijn van 2 jaar. In de Nederlandse wet staat, dat een product zolang mee moet gaan als u ervan mag verwachten. Volgens de wet is de verkoper verplicht hiervoor te zorgen. In de praktijk betekent dat u bij veel producten mag verwachten dat zij langer meegaan dan 2 jaar. Na die 2 jaar heeft u dus wettelijk gezien ook nog vaak recht op de wettelijke garantie. Een gekochte fiets gaat bijvoorbeeld langer mee dan schoenen. Een dure ijskast mag u van verwachten dat deze langer meegaat dan een goedkope ijskast. Bij veel producten heeft u dus ook na 2 jaar nog recht op de wettelijke garantie. Geeft uw fietsverkoper aan dat de fiets zeker 4 jaar zal meegaan. Dan heeft u na 3 jaar nog steeds wettelijk gezien recht erop dat de fietsverkoper het probleem oplost.
Voorwaarden goed en deugdelijk product
Wilt u gebruik maken van uw recht op wettelijke garantie. Dat kan als het product niet goed of ondeugdelijk is en u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Het product is niet kapot door normale slijtage.
- Het product is goed onderhouden.
- Het product is gebruikt op een normale manier.
- Het product is niet door u beschadigd of kapot gemaakt.
Als een verkoper denkt dat u zelf het product heeft beschadigd of kapot gemaakt dan gelden de volgende voorwaarden:
- Is het product binnen 6 maanden na de aankoopdatum beschadigd of kapot dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is.
- Is het product na 6 maanden na de aankoopdatum beschadigd of kapot, dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is. Dit hoeft u overigens alleen te bewijzen, als de verkoper aangeeft dat dit uw schuld is en de verkoper daar goede argumenten voor heeft dat dit uw schuld is.
- Let op: Gunstigere voorwaarden gelden soms bij de verkopersgarantie of fabrieksgarantie boven de wettelijke garantie. Lees hiervoor de algemene voorwaarden van de verkoper. Is de termijn van verkopersgarantie voorbij, dan heeft u wel nog vaak recht op de wettelijke garantie.
Wat is de rol van de verkoper en de fabrikant?
Een verkoper mag een consument betreft een garantie niet doorverwijzen naar een producent of fabrikant. Met u heeft de verkoper een koopovereenkomst afgesloten, en niet de producent. Verkopers kunnen of het probleem zelf oplossen of de fabrikant inschakelen voor de consument. Een verkoper kan achteraf zelf de kosten van reparatie of vervanging verhalen op de fabrikant. Dat is in de wet zo vastgelegd.
Garantie bijkopen
Verkopers bieden soms een garantie aan die u er extra bij kunt kopen. Neem dan altijd goed de voorwaarden van die extra garantie door. Het komt namelijk wel vaker voor dat deze “extra garantie” dezelfde rechten biedt, als de wettelijke garantie waar u recht op heeft. In zo een geval is het dan ook zonde om extra te betalen voor iets waar u al recht op had.
Gespecialiseerd in consumentenrecht, meester in het recht (titel: mr.)
Degelijk advies over consumentenrecht ontvangt u bij GP juristen. Het team van GP juristen bevat voornamelijk deskundige juristen consumentrecht met de titel “mr.” ofwel “meester in het recht”. Deze juristen zijn universitair geschoold en hebben tientallen jaren ervaring. Zij bestuderen de meest recente ontwikkelingen en veranderingen in het consumentenrecht. Hierdoor hebben wij de mogelijkheden om alle problemen en kwesties in het consumentenrecht op te helderen. Het best mogelijke resultaat behalen wij voor onze cliënt. Juridisch adviseren, gerechtelijk procederen, bemiddelen, onderhandelen of het opstellen van processtukken of documenten, GP juristen realiseert het voor u!
Betaalbaar uurtarief van € 105,- per uur excl. BTW bij GP juristen, daardoor lagere kosten
Wij hebben een juristenkantoor opgericht, mede omdat wij vinden dat juridische hulp voor iedereen betaalbaar en toegankelijk moet zijn. Iedereen die in de problemen zit moet voor zijn of haar recht kunnen opkomen. Deskundige rechtshulp is van groot belang, maar met hoge uurtarieven van bijvoorbeeld € 150,- excl BTW of hoger, is het maar de vraag of je daar buiten de jurist zijn bankrekening om, ook jezelf daadwerkelijk mee helpt. Weegt het mogelijke resultaat wat het u oplevert, op tegen de kosten die u maakt?
Door ons betaalbare uurtarief van € 105,- per uur, excl. BTW worden (potentiële) zaken reëler en rendabeler voor klanten bij GP juristen. Het gevolg is; een grotere kans er voldoende aan over te houden. Verstandig is het om bij een conflict, deskundige rechtshulp van GP juristen in te schakelen.
Onze diensten bij consumentenrecht
Wij adviseren en begeleiden u bij uiteenlopende problemen waar u als burger of bedrijf mee te maken kunt krijgen. Wij hebben veel ervaring met de volgende onderwerpen:
- Algemene voorwaarden; (klik hier voor meer informatie over algemene voorwaarden)
- Consumentenkoop; (klik hier voor meer informatie over consumentenkoop)
- Tekortkoming/klachten over een geleverd product (keuken, vloer, elektronica etc.); (klik hier voor meer informatie over tekortkoming)
- Garanties; (klik hier voor meer informatie over garantie)
- Wanprestatie, ontbinding/vernietiging van een (koop)overeenkomst; (klik hier voor meer informatie over wanprestatie)
- Vergoeding voor een geannuleerde of vertraagde vlucht; (klik hier voor meer informatie over vluchtvertraging of annulering)
- fabrieks- en wettelijke garantietermijnen; (klik hier voor meer informatie over garantietermijnen)
- Aankoop annuleren; (klik hier voor meer informatie over aankoop annuleren)
- Ondeugdelijk product;
- Problemen bij een aankoop op afstand (via internet).
- Tekortkoming/klachten of rechtspositie bij een abonnement (telefoon, sportschool etc.);
- Klachten luchtvaartmaatschappij, zoals bijvoorbeeld beschadigde of verloren bagage;
- Incasso;
- Aansprakelijkheid, schadevergoeding en boete;
- Levertijd;
- Fraude, oplichting of misleiding bij verkoop;
- Rechtspositie bij een failliete verkoper;
- Etc.
Contact GP Juristen
GP juristen kan een hoop voor u betekenen, zoals een antwoord of advies op uw vragen tot een begeleiding gedurende het hele traject. Neem contact op en ontvang een 1e gratis en vrijblijvend intakegesprek met één van onze deskundige juristen.
JURIDISCH ADVIES NODIG?
1ste gratis en vrijblijvend intakegesprek. Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 09.00u en 20.00u. Bel: 010-3412907. Tevens zijn wij bereikbaar per e-mail: info@gpjuristen.nl of via het contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
MEER INFORMATIE
Aan de linkerzijde van deze website, vindt u meer informatie over onze specifieke rechtsgebieden. Klik hiervoor aan de linkerzijde van deze website op de menubalk.
Stel uw vraag
Contact
GP Juristen
Pantelleriapad 1
3059 XG ROTTERDAM
Tel: 010-3412907
E-mail: info@gpjuristen.nl
Bereikbaar: ma-za 9u -20uur