Rechten annulering vlucht
Als uw vlucht wordt geannuleerd is dat erg vervelend. Als compensatie hiervoor heeft u wellicht recht op een vergoeding. Of u aanspraak kunt maken op een vergoeding ligt aan de soort vlucht:
- Buiten de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij:
Alleen een vergoeding als uw vlucht vertrekt vanuit een EU-lidstaat. Vliegt u bijvoorbeeld met American Airlines van New York naar Amsterdam, dan kunt u geen aanspraak maken op een vergoeding. Vliegt u met American Airlines van Amsterdam naar New York dan kunt u wel aanspraak maken op een vergoeding.
- In de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij:
U kunt altijd aanspraak maken op een vergoeding, ook al vertrekt uw vlucht vanuit een land buiten de EU.
Soort vergoeding luchtvaartmaatschappij bij annulering vlucht
Als u aan de bovenstaande voorwaarden voor een vergoeding voldoet, heeft u recht op de volgende vergoeding:
Terugbetaling van het aankoopbedrag of een andere vlucht
- Terugbetaling van het vliegticket door de luchtvaartmaatschappij.
- Een andere vlucht bij de volgende mogelijke vlucht.
- Een omboeking van een vliegticket naar een andere datum.
Verzorging
- Eten en drinken gedurende de wachttijd.
- Twee telefoongesprekken of e-mailberichten.
- Als uw vlucht pas een dag later vertrekt heeft u recht op een overnachting.
- Ook heeft u dan recht op vervoer tussen de luchthaven en het hotel.
Financiële vergoeding vliegbestemmingen binnen de EU
- € 250,- bij een vliegafstand tot 1500 km.
- € 400,- bij een vliegafstand meer dan 1500 km.
Financiële vergoeding vliegbestemmingen buiten de EU
- € 250,- bij een vliegafstand tot 1500 km.
- € 400,- bij een vliegafstand van 1500 km tot 3500 km.
- € 600,- bij een vliegafstand meer dan 3500 km.
Als een luchtvaartmaatschappij u tijdig informeert over de geannuleerde vlucht of als er sprake is van overmacht zoals een natuurramp, dan hoeft een luchtvaartmaatschappij u geen financiële vergoeding te geven. Een luchtvaartmaatschappij moet de overmacht wel bewijzen. Een technisch mankement is geen overmacht.
Vluchtvertraging: recht op een vergoeding?
Als uw vlucht vertraging oploopt, kunt u ook recht hebben op een vergoeding. Het recht op een vergoeding heeft net als bij een geannuleerde vlucht, te maken met het volgende:
- Buiten de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij:
Alleen een vergoeding als uw vlucht vertrekt vanuit een EU-lidstaat. Vliegt u bijvoorbeeld met American Airlines van New York naar Amsterdam, dan kunt u geen aanspraak maken op een vergoeding. Vliegt u met American Airlines van Amsterdam naar New York dan kunt u wel aanspraak maken op een vergoeding.
- In de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij:
U kunt altijd aanspraak maken op een vergoeding, ook al vertrekt uw vlucht vanuit een land buiten de EU.
- Voor alle EU vluchten geldt dat sprake is van een financiële vergoeding bij een vertraging van minimaal 3 uur.
- Heeft u vertraging maak dan een foto van het bord (bij aankomst) waar de vertraging op wordt aangegeven. Dan kunt u in elk geval de vertraging bewijzen. Een vertraging kan afnemen tijdens de vlucht. Wettelijk gezien geldt daarom de vertraging van de tijd op de luchthaven van aankomst .
Overmacht luchtvaartmaatschappij
Als er sprake is van overmacht, dan hoeft de luchtvaatmaatschappij geen financiële vergoeding te betalen aan u. Er is sprake van overmacht bij abnormale, niet te voorspellen omstandigheden. Dit zijn omstandigheden als een natuurramp of zeer dichte mist. Overigens moet een luchtvaartmaatschappij deze abnormale omstandigheden wel eerst bewijzen. Een technisch mankement is overigens geen overmacht, ook al probeert uw luchtvaartmaatschappij dat wellicht wel.
Gespecialiseerd in consumentenrecht, meester in het recht (titel: mr.)
Degelijk advies over consumentenrecht ontvangt u bij GP juristen. Het team van GP juristen bevat voornamelijk deskundige juristen consumentrecht met de titel “mr.” ofwel “meester in het recht”. Deze juristen zijn universitair geschoold en hebben tientallen jaren ervaring. Zij bestuderen de meest recente ontwikkelingen en veranderingen in het consumentenrecht. Hierdoor hebben wij de mogelijkheden om alle problemen en kwesties in het consumentenrecht op te helderen. Het best mogelijke resultaat behalen wij voor onze cliënt. Juridisch adviseren, gerechtelijk procederen, bemiddelen, onderhandelen of het opstellen van processtukken of documenten, GP juristen realiseert het voor u!
Betaalbaar uurtarief van € 105,- per uur excl. BTW bij GP juristen, daardoor lagere kosten
Wij hebben een juristenkantoor opgericht, mede omdat wij vinden dat juridische hulp voor iedereen betaalbaar en toegankelijk moet zijn. Iedereen die in de problemen zit moet voor zijn of haar recht kunnen opkomen. Deskundige rechtshulp is van groot belang, maar met hoge uurtarieven van bijvoorbeeld € 150,- excl BTW of hoger, is het maar de vraag of je daar buiten de jurist zijn bankrekening om, ook jezelf daadwerkelijk mee helpt. Weegt het mogelijke resultaat wat het u oplevert, op tegen de kosten die u maakt?
Door ons betaalbare uurtarief van € 105,- per uur, excl. BTW worden (potentiële) zaken reëler en rendabeler voor klanten bij GP juristen. Het gevolg is; een grotere kans er voldoende aan over te houden. Verstandig is het om bij een conflict, deskundige rechtshulp van GP juristen in te schakelen.
Onze diensten bij consumentenrecht
Wij adviseren en begeleiden u bij uiteenlopende problemen waar u als burger of bedrijf mee te maken kunt krijgen. Wij hebben veel ervaring met de volgende onderwerpen:
- Algemene voorwaarden; (klik hier voor meer informatie over algemene voorwaarden)
- Consumentenkoop; (klik hier voor meer informatie over consumentenkoop)
- Tekortkoming/klachten over een geleverd product (keuken, vloer, elektronica etc.); (klik hier voor meer informatie over tekortkoming)
- Garanties; (klik hier voor meer informatie over garantie)
- Wanprestatie, ontbinding/vernietiging van een (koop)overeenkomst; (klik hier voor meer informatie over wanprestatie)
- Vergoeding voor een geannuleerde of vertraagde vlucht; (klik hier voor meer informatie over vluchtvertraging of annulering)
- fabrieks- en wettelijke garantietermijnen; (klik hier voor meer informatie over garantietermijnen)
- Aankoop annuleren; (klik hier voor meer informatie over aankoop annuleren)
- Ondeugdelijk product;
- Problemen bij een aankoop op afstand (via internet).
- Tekortkoming/klachten of rechtspositie bij een abonnement (telefoon, sportschool etc.);
- Klachten luchtvaartmaatschappij, zoals bijvoorbeeld beschadigde of verloren bagage;
- Incasso;
- Aansprakelijkheid, schadevergoeding en boete;
- Levertijd;
- Fraude, oplichting of misleiding bij verkoop;
- Rechtspositie bij een failliete verkoper;
- Etc.
Contact GP Juristen
GP juristen kan een hoop voor u betekenen, zoals een antwoord of advies op uw vragen tot een begeleiding gedurende het hele traject. Neem contact op en ontvang een 1e gratis en vrijblijvend intakegesprek met één van onze deskundige juristen.
JURIDISCH ADVIES NODIG?
1ste gratis en vrijblijvend intakegesprek. Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 09.00u en 20.00u. Bel: 010-3412907. Tevens zijn wij bereikbaar per e-mail: info@gpjuristen.nl of via het contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
MEER INFORMATIE
Aan de linkerzijde van deze website, vindt u meer informatie over onze specifieke rechtsgebieden. Klik hiervoor aan de linkerzijde van deze website op de menubalk.
Stel uw vraag
Contact
GP Juristen
Pantelleriapad 1
3059 XG ROTTERDAM
Tel: 010-3412907
E-mail: info@gpjuristen.nl
Bereikbaar: ma-za 9u -20uur