Wat is een wanprestatie of een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis?
Een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis wordt een wanprestatie genoemd. Een verbintenis wordt gesloten tussen twee partijen. Als één van de partijen de afspraken niet nakomt of correct nakomt is sprake van wanprestatie. Hierna volgen verschillende voorbeelden, waar een wanprestatie wordt geleverd door één van de partijen:
- De bakker heeft een overeenkomst met buurman Klaas, om 5 taarten te leveren op zijn verjaardag. Klaas heeft twee weken terug al €150,- betaald voor de 5 taarten. Alleen levert de bakker op Klaas zijn verjaardag maar twee taarten.
- De schilder heeft de hele buitenkant van het huis van Jaap geschilderd. Jaap betaald maar steeds de rekening niet.
- Bij een meubelzaak koopt Anita een rode leren hoekbank. Door de meubelzaak wordt een week later een blauwe leren hoekbank afgeleverd bij Anita. Deze blauwe kleur heeft Anita niet besteld.
- Eveline reserveert een taxi om 8 u ’s morgens die naar het vliegveld gaat. De taxi komt pas om 9.15u ‘s morgens bij Eveline aan en is zo veel te laat dat Eveline nog onmogelijk op tijd kan inchecken op het vliegveld.
In een overeenkomst staan de gemaakte afspraken. Deze afspraken moeten worden nagekomen. Zoals ook in de voorbeelden hierboven is te lezen, kunnen verschillende dingen een wanprestatie veroorzaken. Als door één partij wordt afgeweken van de overeenkomst, dan is er sprake van een wanprestatie. Als u van mening bent dat een andere partij een wanprestatie heeft geleverd naar u, neem dan contact op met GP juristen, voor een 1ste gratis en vrijblijvend advies.
De oplossingen voor een wanprestatie?
Als er sprake is van een wanprestatie, zijn er een aantal oplossingen. Deze oplossingen worden hieronder weergegeven:
- Nakoming van de overeenkomst
U heeft de mogelijkheid om nakoming te eisen bij de andere partij. De andere partij zal dan toch nog de afspraak moeten nakomen, zoals bijvoorbeeld het leveren van een blauwe bank, wat niet de kleur is die u heeft besteld. Als de wanprestatie schade heeft veroorzaakt, dan kunt u tevens nakoming en schadevergoeding eisen.
- Opschorting van de overeenkomst
Opschorting betekent dat u door de wanprestatie van de andere partij, de overeenkomst ook niet nakomt. Bijvoorbeeld er wordt een rode bank besteld door Anita, en een blauwe bank geleverd bij Anita. Anita betaald daardoor de rekening van de bank niet. Anita stelt hier haar verplichting tot betaling uit en schort de verplichting op, totdat de rode bank is geleverd. - Ontbinding van de overeenkomst
Als er een wanprestatie wordt geleverd door de andere partij, kunt u de overkomst ook ontbinden. De overeenkomst bestaat na een ontbinding niet meer. Eventueel moeten beide partijen of één partij de al gebeurde prestaties terug geven. Als dit terug geven niet meer mogelijk is wordt er meestal een vergoeding betaald. Schadevergoeding kan hier ook worden geëist als er schade is.
Eerst verzuim en ingebrekestelling bij wanprestatie
Voordat u één van de drie oplossingen bij wanprestatie wilt gebruiken, moet de andere partij eerst in verzuim zijn via een ingebrekestelling. Dit betekent dat u de andere partij een laatste kans moet geven om de overeenkomst met u na te komen. Dit doet u door een ingebrekestelling te versturen aan de andere partij. De andere partij heeft dan nog een bepaalde periode om de overeenkomst na te komen. Na deze periode kunt u één van de drie hierboven genoemde oplossingen inzetten. Zorg dat u altijd bewijs kan leveren van deze ingebrekestelling. U kunt altijd contact opnemen met GP juristen voor hulp hierbij.
De andere partij doet niks na een wanprestatie?
Als een andere partij niets wil doen aan de door hun geleverde wanprestatie of niet aan de afspraken meewerkt, kunt u maatregelen treffen. Een brief van een GP jurist is in veel gevallen voldoende om de andere partij de afspraken te laten nakomen. Zodat u krijgt waar u recht op heeft. Levert dit niets op, dan kan de overeenkomst worden ontbonden via een brief of bij de rechter. Neem dan contact op met GP juristen. U heeft veel meer kans op een goede uitkomst en afloop, als u op tijd een jurist inschakelt. Wint u de zaak dan is er een grote kans dat u de juridische kosten krijgt vergoed van de tegenpartij.
Gespecialiseerd in consumentenrecht, meester in het recht (titel: mr.)
Degelijk advies over consumentenrecht ontvangt u bij GP juristen. Het team van GP juristen bevat voornamelijk deskundige juristen consumentrecht met de titel “mr.” ofwel “meester in het recht”. Deze juristen zijn universitair geschoold en hebben tientallen jaren ervaring. Zij bestuderen de meest recente ontwikkelingen en veranderingen in het consumentenrecht. Hierdoor hebben wij de mogelijkheden om alle problemen en kwesties in het consumentenrecht op te helderen. Het best mogelijke resultaat behalen wij voor onze cliënt. Juridisch adviseren, gerechtelijk procederen, bemiddelen, onderhandelen of het opstellen van processtukken of documenten, GP juristen realiseert het voor u!
Betaalbaar uurtarief van € 105,- per uur excl. BTW bij GP juristen, daardoor lagere kosten
Wij hebben een juristenkantoor opgericht, mede omdat wij vinden dat juridische hulp voor iedereen betaalbaar en toegankelijk moet zijn. Iedereen die in de problemen zit moet voor zijn of haar recht kunnen opkomen. Deskundige rechtshulp is van groot belang, maar met hoge uurtarieven van bijvoorbeeld € 150,- excl BTW of hoger, is het maar de vraag of je daar buiten de jurist zijn bankrekening om, ook jezelf daadwerkelijk mee helpt. Weegt het mogelijke resultaat wat het u oplevert, op tegen de kosten die u maakt?
Door ons betaalbare uurtarief van € 105,- per uur, excl. BTW worden (potentiële) zaken reëler en rendabeler voor klanten bij GP juristen. Het gevolg is; een grotere kans er voldoende aan over te houden. Verstandig is het om bij een conflict, deskundige rechtshulp van GP juristen in te schakelen.
Onze diensten bij consumentenrecht
Wij adviseren en begeleiden u bij uiteenlopende problemen waar u als burger of bedrijf mee te maken kunt krijgen. Wij hebben veel ervaring met de volgende onderwerpen:
- Algemene voorwaarden; (klik hier voor meer informatie over algemene voorwaarden)
- Consumentenkoop; (klik hier voor meer informatie over consumentenkoop)
- Tekortkoming/klachten over een geleverd product (keuken, vloer, elektronica etc.); (klik hier voor meer informatie over tekortkoming)
- Garanties; (klik hier voor meer informatie over garantie)
- Wanprestatie, ontbinding/vernietiging van een (koop)overeenkomst; (klik hier voor meer informatie over wanprestatie)
- Vergoeding voor een geannuleerde of vertraagde vlucht; (klik hier voor meer informatie over vluchtvertraging of annulering)
- fabrieks- en wettelijke garantietermijnen; (klik hier voor meer informatie over garantietermijnen)
- Aankoop annuleren; (klik hier voor meer informatie over aankoop annuleren)
- Ondeugdelijk product;
- Problemen bij een aankoop op afstand (via internet).
- Tekortkoming/klachten of rechtspositie bij een abonnement (telefoon, sportschool etc.);
- Klachten luchtvaartmaatschappij, zoals bijvoorbeeld beschadigde of verloren bagage;
- Incasso;
- Aansprakelijkheid, schadevergoeding en boete;
- Levertijd;
- Fraude, oplichting of misleiding bij verkoop;
- Rechtspositie bij een failliete verkoper;
- Etc.
Contact GP Juristen
GP juristen kan een hoop voor u betekenen, zoals een antwoord of advies op uw vragen tot een begeleiding gedurende het hele traject. Neem contact op en ontvang een 1e gratis en vrijblijvend intakegesprek met één van onze deskundige juristen.
JURIDISCH ADVIES NODIG?
1ste gratis en vrijblijvend intakegesprek. Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 09.00u en 20.00u. Bel: 010-3412907. Tevens zijn wij bereikbaar per e-mail: info@gpjuristen.nl of via het contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
MEER INFORMATIE
Aan de linkerzijde van deze website, vindt u meer informatie over onze specifieke rechtsgebieden. Klik hiervoor aan de linkerzijde van deze website op de menubalk.
Stel uw vraag
Contact
GP Juristen
Pantelleriapad 1
3059 XG ROTTERDAM
Tel: 010-3412907
E-mail: info@gpjuristen.nl
Bereikbaar: ma-za 9u -20uur